Pelbagai Khasiat Daun Pegaga

Posted by Encik Oktant at Isnin, Mac 23, 2009
Setiap tumbuhan yang dicipta di muka bumi ini sememangnya mempunyai pelbagai khasiat dan kegunaannya. Cuma kadang-kadang, kita saja yang tidak menyedarinya. Salah satu daripadanya daun pegaga.

Jika sebelum ni, saya pernah nyatakan di sini yang daun pegaga ni baik dijadikan sebagai ubat darah tinggi.


gambar daun pegaga




Selain itu, anda juga boleh memanfaatkan khasiat daun pegaga sebagai ubat kencing manis, mengecutkan peranakan serta menghilangkan bintik hitam di bahagian muka.



Gambar: Flickr.com


p.s: Hari ni memang saya tidak menyediakan sebarang petua khusus, tetapi sekadar berkongsi khasiat daun pegaga sahaja. Harap maklum. :)

64 komen on "Pelbagai Khasiat Daun Pegaga"

Tanpa Nama berkata...

halooo....saya nak tnye daun pegage 2 boleh putihkan kulit ke????

Tanpa Nama berkata...

hi,,you pnh x dngr pasal sabun pegaga produk saanen 2????????

Tanpa Nama berkata...

boleh bagi I cadangan x macam mane nak cerahkan kulit dengan cara mudah.......

Tanpa Nama berkata...

salam .ambik air sembahyang selalu

Tanpa Nama berkata...

salam....klu nk putihkan kulit wajah..petuanya ambil telur ayam,pecahkan dan selepas tu ambil putih telur sahaja campurkan dgn susu tepung dan sapukan pada muka..buat mcm masker..biarkan dalam 15minit..insyAllah..wajah akn putih brseri..itu yg saya amalkan dr dulu smpi skrg..petua ibu..

liyana on Mei 11, 2010 2:33 PTG berkata...

guna je tepung ubi + air asam jawa. buat tiap2 hari. lembut je kulit nanti. xpyh pakai make up dah.. ;)

oktant on Mei 11, 2010 4:49 PTG berkata...

@ liyana: Terima kasih di atas perkongsian petua tersebut. :)

oktant on Mei 11, 2010 4:55 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Terima kasih juga sbb sudi berkongsi petua. Petua yg menggunakan putih telur ni sememangnya baik untuk kulit muka, kan?

Boleh diamalkan sebulan sekali. :)

Tanpa Nama berkata...

khasiat daun pegaga amat banyak antaranya menurunkan darah tinggi, mengecutkan peranakan jika anda bersalin, cici buah pinggang juga dapat memutihkan/mencerahkan kulit..........dll

Tanpa Nama berkata...

salam...kluu nak elok lagi buat jus pucuk pegaga + lobak + susu sket bagus utk kesihatan luar dlm.

oktant on Mei 15, 2010 4:58 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Terima kasih atas tips awak tu ye. :)

Tanpa Nama berkata...

kalau daun pegaga saya kisar jadikan jus lebih berkhasiat atau mkn jadikan ulam lebih berkhasiat? kepada sesiapa mempunyai pengalaman mengenainya boleh tunjuk ajar sikit.terima kasih

Tanpa Nama berkata...

saya blander ulam pegaga ni buat jus...tp sy x tambah lobak n susu...xper x?bley cantik jgak x?

Amyra Aryms24 on Ogos 02, 2010 1:45 PTG berkata...

saya blander ulam pegaga ni buat jus...tp sy x tambah lobak n susu...xper x?bley cantik jgak x?

oktant on Ogos 02, 2010 4:59 PTG berkata...

@ Amyra Aryms24: Boleh juga. Tapi hasilnya mungkin tak sama. Sebab ramuannya kurang lengkap.

Harap maklum ya. :)

Tanpa Nama berkata...

ok tapi sikit sangat

Tanpa Nama berkata...

DIAM BOLEH TAK? Tak paham bahasa betul lah ..... Jangan benci bilang cinta, jgn marah bilang sayang...bye..muahhhhhhhhhhhhhhhhhhhh......................................................................................................................................................................................i luv u all

Tanpa Nama berkata...

Best gak sembang pasal pegaga ni.. sebab saya ni suka betui ulaman nih...

oktant on Ogos 12, 2010 5:52 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Mesti awak ni awet muda, kan?

Kimi Rekonen on Ogos 18, 2010 11:38 PG berkata...

saya pun suka makan ulam pegaga ni
selain dari ulam raja

oktant on Ogos 25, 2010 2:55 PG berkata...

@ Kimi Rekonen: Mesti awet muda ni. :)

Tanpa Nama berkata...

SYA SUKA MKAN DAUN PEGAGA...KRN IA MPUNYAI BYK KHASIAT...

Tanpa Nama berkata...

kalau nak sedap, lepas blend campur dgn gula batu..

oktant on November 21, 2010 11:52 PG berkata...

@ Tanpa Nama: Haha... Boleh cuba gak ni. Terima kasih tau.

Tanpa Nama berkata...

saya boleh coba

meme on Disember 29, 2010 12:08 PTG berkata...

saya blend daun pegaga ni..n tambah gula sesudu kecil tu,tak tahan pahit la hehe

oktant on Disember 30, 2010 3:55 PG berkata...

@ meme: pegaga ni mmg pahit. sy pun sama gak. ;)

Tanpa Nama berkata...

nok mude nyer belake...
makang jer semue ulam...

oktant on Januari 04, 2011 1:19 PG berkata...

@ Tanpa Nama: Betul belake. :)

Tanpa Nama berkata...

ada yang melazatkan jus pegaga nih... blend daun pegaga, tapis airnya, perah limau nipis/limau kasturi dan sedikit gula. simpan dlm peti sekejap dan minum.. selamat mcuba

oktant on Januari 25, 2011 9:21 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Terima kasih kongsi resepi baru. ;)

Tanpa Nama berkata...

sy cek doktor,doktor kata tekanan darah sy 180/100.doktor suruh sy gi hospital,sy tekak cuba trdisinol...alhamdulilah,sy buat jus pegaga,sy minum trsa ada kesan,sb nadi sy begerak pantas,kembali normal.sy srn kan sapa yg megidp drh tingi,aml kn lh minum air pegaga.

oktant on Januari 30, 2011 11:08 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Terima kasih ya atas kesudian berkongsi pengalaman. :)

Tanpa Nama berkata...

kay berkata : minum jus pegaga yang telah di blend dgn epal hijau untuk menurunkan tekanan darah tinggi dan turunkan kadar gula dalam darah.rasa sedap dan berkhasiat, cuba la dan komen ya !

oktant on Februari 24, 2011 6:28 PTG berkata...

@ kay: Terima kasih tau. :)

Tanpa Nama berkata...

xpndy mkn pegaga...manis ke pegaga tu??tkut nk cuba............

Tanpa Nama berkata...

pegaga leh dijadikan ubt kencing manis x?

Tanpa Nama berkata...

susu tpung jnme ap aeyh lau nk pthkn mke ? he he

oktant on Julai 16, 2011 12:58 PG berkata...

@ Tanpa Nama:

- Daun sabung nyawa boleh diamalkan utk mengubati kencing manis.

- Rasanya, sebarang jenama pun boleh.
Tapi kalau ada yg nak kongsi, silakan.... :D

Tanpa Nama berkata...

benar kah daun pengaga ni bleh mengubah kurap

Tanpa Nama berkata...

betul ke daun pegaga boleh mengubat kurap ?

Tanpa Nama berkata...

kwn kata daun ni juga bole mengurangkan berat badan?Betul ke?

oktant on Oktober 28, 2011 4:52 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Saya pernah kongsikan khasiat pegaga yang lain di Khasiat Daun Pegaga: Ubat Kencing Manis.

Tanpa Nama berkata...

drawback of pegaga - tk boleh makan banyak sbb ia mengakibatkan keracunan / karsinogen yg boleh mengakibatkan kanser. Sbb tu org tua2 hanya makan sedikit je buat ulam, kalau dah ambik sampai satu pinggan tu yg ada kesan sampingan tk elok.

oktant on Disember 15, 2011 7:51 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Terima kasih atas perkongsian.

Tanpa Nama berkata...

Teruskan amal jangan tinggal baguih.

oktant on Disember 23, 2011 9:45 PG berkata...

@ Tanpa Nama: Betul. Itulah yg sebaik-baiknya.

Tanpa Nama berkata...

betul 2x :wink:

Tanpa Nama berkata...

terima kasih kerana dah perkongsian

oktant on Mac 16, 2012 8:57 PTG berkata...

@ Tanpa Nama:

- :D

- Sama-sama. ;)

Tanpa Nama berkata...

kampung saya ada banyak daun pegaga mak cik saya suka tanam =p

oktant on Mac 17, 2012 5:26 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Bagus tu. :)

Tanpa Nama berkata...

babis

Tanpa Nama berkata...

apa 2 babis

Tanpa Nama berkata...

Saya pernah amalkan minum jus pegaga yang ditumbuk, kemudian ditapis. Setiap pagi saya minum dalam setengah cawan. Alhamdulillah sakit tumit yang saya alami, kini telah hilang. Sakit tumit tu sehingga tak boleh berpijak terutama selepas bangkit dari tidur...sekarang dah ok.

oktant on Ogos 27, 2012 12:26 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Syukur Alhamdulillah. Terima kasih banyak di atas perkongsian awak. :)

presa1200 on Oktober 28, 2012 10:48 PTG berkata...

pegaga blend ngan madu tulen lg syok, kalo pkai gula mcm x best je.

oktant on Oktober 30, 2012 4:23 PTG berkata...

@ presa1200: Wah. Nak cubalah. Terima kasih sudi kongsi resepi.

Tanpa Nama berkata...

untuk putih muka pergi kat kedai hawdwill beli satu tin sprey putih bagi kawan sembur mesti putih punya

Tanpa Nama berkata...

untuk muka berseri selalu nya kita org islam kena ada air sembahyang ....dan doa innaanzalna hingga akhir ayat inshaallah tak kan luntur sampai kiamat.

oktant on Mei 22, 2013 5:30 PTG berkata...

@ Tanpa Nama:

- Saya yakin awak hanya bergurau, kan?


- Terima kasih atas petua yang awak kongsikan.

Tanpa Nama berkata...

...tak kesahlah, putih/hitam kulit....yg penting kt sihat n baik hati.Nak tau macam mana makanan yang kt makan boleh menjadi ubat yg paling mujarab utk merawat n mencegah penyakit???....jom ke blog saya jalan2...herbadanpermakanan.blogsport.com. Ada tip2 kesihatan yg blh kt kongsikan.

yentimala sehrama on September 06, 2013 12:19 PG berkata...

kalau orang yang ada darah rendah boleh makan pegaga ni ke?

yentimala sehrama on September 06, 2013 12:20 PG berkata...

kalau orang yang ada darah rendah boleh makan pegaga ni ke?

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Anda dijemput melanggan RSS Feed blog Petua Sejagat melalui email bagi mengelakkan tertinggal sebarang koleksi petua terbaru

Dibawakan oleh FeedBurner

 

Copyright 2013 Petua Sejagat - Reflection - Ipiet Templates Image - Tadpole's Notez